måndag 6 maj 2013

Det kunde varit...

Tankarna far iväg till hur saker och ting kunde varit ibland och jag påminns om hur tacksam jag är för att vara just där jag är just nu.

En av mina närmsta vänner är mammaledig men nu har resten droppat in på ett pärlband att de är gravida. Någon med första barnet precis som jag och några har fler barn. Just nu vet jag faktiskt inte en enda barnlös vän. Jag vet bara att det kunde varit jag om inte det där första IVF försöket tog. Det är trots allt inte helt vanligt att det tar på första försöket och det var heller inget jag trodde. Statistiken säger att det brukar ta fler försök innan man hittar rätt nivå på alla mediciner osv. Vi hade alltså tur. Utan den turen hade jag nog vid detta laget varit ett förfall. Jag har ju trots vår tur ganska nära att känna hur jag skulle kunnat ha haft det om situationen följde statistiken, dvs att det behövdes fler än ett IVF försök. Funderar på hur jag skulle gjort för att orka och jag vet faktiskt inte hur. Det hade säkert gått för vad har man för val? Men hur hade jag mått? Det blir så mörkt när jag tänker på det att jag försöker slå bort tankarna.

Vi var på ikea igår och för första gången i mitt liv stannade vi till på barnavdelningen. Kände nästan lite skam när jag kom att tänka på att det i detta nu säkert skyndar förbi ett par som var där jag var för ett år sedan, på ikea med skygglappar...

Alla ni som fortfarande kämpar. Ni är så starka och vi är trots allt några stycken som vet exakt hur det känns, upplevs och är. Jag vet såväl om hur utanförskapet känns. Sorgen som man blir påmind om runt varje krön. Allt som bara måste hanteras i vardagen. Det är inget annat än en livskris oavsett hur upplösningen sen ser ut och blir längre fram, tur eller inte. Jag tänker på er ofta. Kanske hamnar jag där igen, inget är givet.

Kram

6 kommentarer:

  1. Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att gå på barnavdelningen på IKEA- va, ska jag? Är det till mitt barn? Nää... Likadant på Coop när man köper blöjor- va ska jag? Näää... När jag handlar saker till lilltjejen, känns det alltid som jag handlar till nån annan, får alltid påminna mig om att det är till mitt barn... undra när den känslan försvinner ;-)

    Anna i gbg...

    SvaraRadera
  2. Det där kanske inte släpper så enkelt som jag trott. Jag hade liksom dåligt samvete och smög runt kring hyllorna så ingen ska bli påmind eller vad det nu handlar om. Känner också ofta att jag drar jackan över magen när jag möter folk. Jag minns nog bara själv hur jobbigt jag tyckte det var när man blev påmind precis heeela tiden. Omedvetet försöker jag liksom inte störa någon med min graviditet oavsett hur glad jag är över den.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Min sambo sa just i höstas när vi var på IKEA att nu är det du som går här med mage- jag hade "beklagat" mig tidigare att det var så mycket magar på IKEA... och då fick jag lite dåligt samvete och tänkte som du... att det säkert går nån där och tittar på mig och tänker; inte en till... man ska ju inte tänka så, utan vara glad att man är där man är, men det är ju svårt när man vet hur en mage kan uppfattas och ge för reaktioner. Förhoppningsvis kan dom flesta glädjas med dig och eftersom du vet hur det känns eller kan kännas, så ska du glädja dig lite extra tycker jag ;-)

    Kram Anna i gbg...

    SvaraRadera
  4. :) Jo men jag hoppas ju det. Om de bara visste hur man själv haft det skulle de säkert tycka det kändes bättre. Kanske man ska ha en liten skylt "Vet hur det känns med andras bebismagar...", hehe. Jag får börja trycka up en sån pin!

    Tack Anna! Det värmer :) Jag kanske ändå förtjänar att glädjas en liten stund :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Läst din blogg länge men inte kommenterat tidigare. Så glad för din skull och tackar dig för det här inlägget. Jag och min man kämpar fortfarande och är där du varit. Tack! Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar! Jag hoppas verkligen för er och att det ska gå vägen. Att kämpa gör så ont hela tiden och minnet av allt kommer jag aldrig glömma. På ett sätt har det gjort mig till en bättre människa eftersom jag nu vet vad livskriser innebär, för det är verkligen en sådan! Jag tänker ofta på alla som går igenom barnlöshet och jag hoppas så att allas historier ska sluta lyckliga.

    Jag hoppas för er!
    Kram

    SvaraRadera