torsdag 25 juli 2013

Vänstervänd bebis

Hej,
Nu har jag ju läst och funderat lite... Bebisen i min mage är vänstervänd, dvs den ligger med ryggen på min högra sida och spanar åt min vänstra. Detta är tydligen "fel" håll. Det vanligaste och bästa är om den hade legat på andra sidan och spanat åt höger. Problemet är tydligen att alla bebisar som ska ut roterar åt samma håll. Detta innebär att en vänstervänd bebis måste snurra tre kvarts varv istället för ett kvarts varv när den ska ut. Detta brukar i sin tur leda till längre förlossningar, svårare förlossningar och att man går sönder mer där nere eftersom bebisen inte alltid kommer runt hela vägen och trycks då ut innan den ligger i helt rätt läge. Skit alltså. Precis vad jag inte vill veta nu när det är 3 veckor kvar. Fan alltså. Jag ska fråga barnmorskan om detta nästa gång, men eftersom det går att föda ändå så brukar inte barnmorskorna säga så mycket om detta eftersom det är onödig oro för mamman, men allt jag läst makes sense, så oavsett vad hon säger så är det nog tyvärr sant. Tyvärr litar jag mest på mig själv och inte lika mycket på vad hon skulle kunna säga för att försöka lugna mig :(

Vet någon där ute mer om detta? Tar tacksamt emot info... måste ändå vara lite beredd på hur läget är nu. Vår tös har inte en enda gång legat på andra sidan så det känns inte troligt att hon kommer flytta sig heller. Jag sover på vänster sida för att försöka få ner henne åt det hållet, men det verkar inte funka. Det enda som detta har genererat än så länge är typ trycksår på vänstrer höft. Obekvämt!

En vecka kvar på jobbet nu, sen är jag ledig. Känner mig lite ledsen och nere över ovan info så jag har svårt att glädja mig just nu. Vi hämtade vår nya bil igår och det var ju bra, men jag är ändå mer besvärad än glad just nu. Jag är orolig helt enkelt. Vem vill ha en längre och svårare förlossning liksom? När jag går på ledighet hinner jag förhoppningsvis vara hemma 2 veckor innan hon kommer. Kan inte fatta att vi går in i vecka 38 nu till helgen.

Var hos barnmorskan i måndags. Allt är fint (förutom att hon ligger fel). Tjejens hjärta slår fint (mellan 140 och 150 slag), mitt tryck är 120/70 vilket är bra. Magen ligger prick på kurvan för tillfället och det finns inget mer att önska  gällande alla dessa tester.

Kram

4 kommentarer:

  1. Vad bra att allt ser bra ut! Oroa dig inte för det där med hur hon ligger. Kan man inget göra är det ingen idé att oroa sig ändå... man läser så mycket på gott och ont och om det nu är så att det löser sig, så har du gått och oroat dig och lagt energi på detta helt i onödan. Man vet aldrig hur saker och ting utvecklas. Jag trodde nog att allt skulle gå "fort" när vi väl var på sjukhuset, men jag höll på i 22 timmar (vilket det inte kändes som...) och sen blev det snitt iallafall... inte vad jag tänkt! Jag hade hela tiden sagt att jag vill inte snittas, jag vill föda naturligt. Fick ju dessutom utredas innan och gå till läkaren för att avgöra att det var ok och sen blev det så ändå som sagt... man kan aldrig planera sånt här ;-)

    Nu är det nära!! Så roligt :-) Försök ha lite semester innan hon föds och njut och boa och fixa det sista. Det kommer gå kanoners!! :-)

    Kram från Anna i gbg....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Tack för supportet. Det är väl så... man har ingen jävla aning hur det hela ska sluta så det är bara att vänta och se. Det är nog min rädsla som spökar fortfarande. Orolig över smärtan och hur det ska gå. Nu är det bara 3 dagar kvar på jobbet, sen ska jag vila, äta och bara boa :) Oj vad jag ser fram emot det! Det är ganska tröttsamt att vara såhär gravid i sommarvärmen, men nu är det nedräkning :)

      Tack för ditt pepp! Hoppas ni har det fint och njuter av familjen! Det måste vara verkligt speciell tid för er nu. Första för så mycket liksom! Man kan knappt föreställa sig.

      Kram

      Radera
  2. Min lille grabb låg på högersidan hela tiden, och vi hade inga problem med att få ut honom när de väl satte igång mig (3 cm öppen till bäbis på 4 timmar). Inte gick jag sönder särskilt mycket heller. Vad jag vill säga är att det nog kan vara väldigt olika så försök att inte oroa dig för mycket över sånt som du ändå inte kan påverka (säger kvinnan som fick gå på speciella samtal för att hon var så rädd för att föda barn :-P. Hoppas innerligt att tiden går undan nu på sluttampen och att vi snart möts av beskedet att er guldklimp har kommit till världen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Det värmde. Internet är ju bra för det mesta, men oj vad det kan spä på nojjorna. Inte så bra när man är hormonell coh orolig. Så du hade också förlossningsrädsla? Jag har ju en släng av det men har hela tiden trott att det ska släppa ju närmre man kommer, men det går lite sisådär. Vissa dagar känner jag mig mer redo än andra. Nu får jag vila mig i form och sen hoppas jag den där nyheten kan dimpa ner här på bloggen :)

      Njut av sommaren!
      Kram

      Radera