torsdag 18 april 2013

Känsla

Jag kör väldigt mycket på känsla och lite förnuft. Det har jag nog alltid gjort och mått bra av. Lite så är det ju nu med magen också. Jag känner mig egentligen ganska avslappnad för tillfället och har en god känsla. Jag mår bra, inga krämpor, tränar och kör på liksom. Man kunde kanske tänka sig att jag skulle vara mer nojig och det trodde nog jag också, men riktigt så har det inte blivit. Vissa dagar rör hon sig mindre än andra och det föranleder viss oro, men inte helt galet mycket eller så. Allt sånt känns hanterbart.

Förmodligen är jag i en bra fas i graviditeten just nu. 6e månaden. Jag är gravid utan att ha blivi helt handikappad.

 Jag tränar ju på gymmet och hemma för tillfället. Det känns bra att få in en bra hemmaträning eftersom det nog blir en del av den varan sen när hon kommit. Lika bra att sätta rutiner redan nu. Det blir i stort sett bara styrketräning och sjuuukt många squats om dagen. Jag gör 25 varje gång jag går på toa under dagen så det genererar ju en del. Det känns bra och jag känner att styrka i ben och rumpa kan komma till god användning i takt med att man blir tyngre. Squatsen börjar dessutom bli riktigt tunga för nu har jag gått upp 10 kg! Oh my. Mannen försöker påminna om att vi är över halva tiden så det borde inte bli så mycket mer än det dubbla i vikt, men det vet man ju aldrig. Det får vi se helt enkelt.

Vet att jag tjatar lite om allt med vikt och träning och sånt, men det är en stor del av min framtida plan faktiskt. Just nu (typiskt när man inte kan) så bara lääängtar jag till crossfitten. Oj vad det ska bli kul att få starta igång igen... bästa träningen jag vet.

Sen har jag bokat ett 4d UL också! Snacka om att man längtar till det då :) Oh vad roligt att se faktiska drag i ansiktet osv. Det ska ju bli helt underbart magiskt! Hon är ju bäst i världen redan så det kan ju inte bli bättre men ändå. Att se henne blir väldigt speciellt. Vår fina fina tjej :)

Kram

5 kommentarer:

  1. Vad spännande med 4d-ul :-) Det hade jag inte ens en tanke på att göra... roligt att ha i efterhand. Vi fick en så dålig bild från RULet tyvärr, då hon vägrade lägga sig så man fick en bra bild, så man ser ingenting mer eller mindre. BM skrev ut en bild på hennes fot också- perfekt, men bara på foten då- hehe... lite synd såhär efteråt att vi inte fick nåt bättre, men men...

    Vad duktig du är med träning! Jag trodde jag skulle promenera mer efter förlossningen, men eftersom det blev snitt har jag tagit det lite lugnt. Haft en del känningar och sen har jag dessutom fått väldigt ont i typ bäckenbotten. Hade ju inga foglossningar under graviditeten, men det har jag istället fått nu... kan knappt gå ibland och jag som vill börja springa...suck... ska på efterkontroll hos min BM imorgon så jag ska fråga henne lite om detta, för det hade jag inte alls tänkt mig... vill ju börja träna nu ;-)

    Dock har jag haft tur och tappade alla kilona inom tre veckor och är en av dom lyckligt lottade som gör av med det mesta genom amningen, så jag slipper ha dåligt samvete ang träning för viktens skull... nu ska det ju bara tightas till lite ;-)

    Häng i!! Och skönt att höra att du mår bra :-)

    Anna i gbg...

    SvaraRadera
  2. Hej! Vi tänkte inte på det heller först, emn sen har jag en vän som gjorde ett och hon tyckte det var jätte bra. Man vet ju inte om det blir fler barn så testa kan man ju nu när man kom att tänka på att det finns. Får se om det är värt pengarna. Jag är bara så nyfiken på hur hon ser ut :)

    Träningen för mig blir en sån där hang up. Jag är bra på att typ göra något fullt ut men helt värdelös på mellantinget. Just nu försöker jag göra fullt ut fast ändå efter mina förutsättningar, men jag har massa planer för hösten. Hehe, finns ju en aningens risk att det inte riktigt blir som man tänkt sig där, men det får jag ta. Annars är jag sån som kan bli helt uppslukad av något när jag väl går in för det, så det är väl lite det personlighetsdraget som gör att jag tänker så mycket på det nu trots att jag är så begränsad som jag är. Crossfit är ju inte att tänka på just nu så därför längtar jag extra till det.

    För att exponera en lite ytlig sida så vill jag bara inte bli en rultig bullmamma... Lite orolig för det, men oklart varför. Tror inte det blir så, men det är lite det jag absolut INTE vill. Jag har väl sett nåt skräckexempel på några som bara slutar bry sig om sig själva helt när bebisen kommer. Fattar ju att bebisen är viktigast, men jag vill ändå visa den att jag också tycker att jag själv är viktig. Tror att det blir skönt och prio att tappa vikten. Det där tajta får man nog jobba längre på :)

    Hade inte en tanke på krämpor efter graviditeten.... man lär sig allt efter som. Har ju inga problem just nu, men det kanske kan komma sen som du säger. Man blir nog varse allt det där man inte tänkt en sekund på. Kan ju säkert göra ont när allt ska hitta tillbaks igen, rent logiskt, men det har jag inte tänkt, hehe. Skönt när du varit på efterkontroll. Känns ju bra att höra hur allt gått med kroppen och vad som kanske återstår.

    Förästen. Hur funkar det där med mamma gruppen? Är det något att ha tycker du?

    Kram och hoppas du får en ljuvlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag personligen tycker ju inte att du ska behöva ursäkta dig för att du vill gå ner i vikt efter graviditeten... jag tycker det är självklart! Varför ska man utplåna sig själv bara för att man har fått barn? Varför skulle du vara mindre viktig för det? Och framförallt kan du väl vara en bättre/piggare mamma för ditt barn om du försöker leva hälsosamt och tänker dig för och är frisk och stark... sen inte sagt att man är en sämre mamma bara för att man har några kilo extra- det kan vara fasligt svårt att bli av med dom där kilona, framförallt om man haft problem med vikten innan. Dessutom är kroppen annorlunda efter graviditeten. Som sagt, jag gick ner alla kilona direkt, men jag har märkt att det inte hjälper när det gäller mina gamla kläder- jag får nämligen inte på mig allt som jag haft innan. Dom sitter helt enkelt inte som innan, vilket betyder att jag uppenbarligen inte gått ner kilona på "rätt" ställe... därav att jag vill "tighta" till mig- hehe... vill ju gärna komma i byxor och kjolar igen... just nu har jag bara ett par byxor, som är gravidbyxor egentligen, som jag kan ha... övriga sitter åt för mycket över ärret som fortfarande är lite ömt och magen som faktiskt inte är tillbaks helt- lite bullmage kvar ;-)

    Efterkontrollen idag gick bra... dock tyckte hon att jag skulle kolla upp min värk, fick nummer till en sjukgymnast, men hon visste inte om jag fick komma dit eller om dom skulle rekommendera läkarbesök. BM visste ju inte om det var sprickor eller annat i bäcknet/svanskotan som tydligen är ganska vanligt efter förlossning. Dock har ju jag inte krystat och tryckt på som andra och därför var hon lite tveksam till om det var detta jag "led" av...dessutom hade jag ju inga foglossningar innan och det borde jag också haft tyckte hon för att ha ont nu...typ... ja ja, vi får se hur det utvecklas...

    Föräldragrupp ja... jag tyckte det var intressant och helt ok- också att träffa andra i samma situation och få prata av sig. Sambon var inte imponerad- hehe... Hade tur att hitta två tjejer där som jag fick bra kontakt med. Vi har träffats efteråt bl a på återträffarna och sen har vi börjat promenera och fika en gång i veckan. En annan mamma har anslutit, så nu är vi fyra stycken. Jag har ju vänner och bekanta som fått barn nu med och som jag pratat med om att ses osv men det har inte blivit av, mammagruppen finns ju här hemma typ så det är ju lättare att ses... själva föräldrautbildningen kan nog vara lite olika beroende på var man bor osv. Vi hade sex träffar och det var lite blandad kvalitet på det, men det var ju bra att kunna ventilera frågor och undringar och få lite info... jag är ju inte en sån som läser på jättemycket, infobladen och böckerna ligger i en hög olästa här... ;-)

    Hoppas ni får en fin helg- här blir lugnt, middag hos en gammal vän ikväll dock och på söndag ska jag åka och titta på en bil minsann ;-)

    Kram!
    Anna i gbg...

    SvaraRadera
  4. Känns bara lite otacksamt av mig att bry mig om sånna ytligheter, men med tiden förstår jag att det är väldigt normalt. Man vill ju vara nöjd och må bra på alla vis. Tyvärr har jag fått tillbaka de där satans foglossningarna så nu är det lugn och ro som gäller. Ingen träning eller promenader för den delen. Hade ju en släng av det tidigt, men det gick över så jag hoppas detta släpper också.

    Har hört om det där med svanskotan vid förlossning, men det gällde nog inte vid snitt. Dock kan det ju ändå hänga ihop så det är väl bra att få det kollat. En kolelga till mig som har det har haft det i många år utan att kolla upp vilket ju verkar lite onödigt. Bättre att få ordning på det nu när det är läge!

    Ser fram emot föräldrargruppen. Vet ju inget om vilka som kommer vara med, men det ska bli lite roligt ändå. Hoppas det är vettigt folk i alla fall. Lite mindre ensamt om man har lite sådana aktiviteter att se fram emot. Skönt att få babbla om allt utan att känna att man tjatar hål i huvudet på folk som inte bryr sig, hehe.

    Hoppas det gick bra med bilen! Vi ska också börja titta nu i vår och det blir nog v70. Känns som ett säkert val men bra utrymme... Kan ju inte ett skit om saken jag heller, men jag tror det är bra att tänka att den ska vara rymlig nog för lite framtid också... man vet ju aldrig vart det hela slutar :) Efter volvon får man väl börja spana på hund och då ska ju den få plats också :)

    Hoppas du får en fin vecka och helg. Snart dop också? Hoppas det blir som du önskat!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det blev en bil!!!! Hämtade den igår- en Skoda Fabia Combi- sprillans ny- gulp!! Hade inte tänkt mig en helt ny bil, men föräldrarna propsade på att ge ett bidrag och tyckte det var bättre med en ny, som kostar mindre i skatt och försäkring och som inte behöver besiktas förrän 2016... nu måste jag bara bli av med min gamla bil- det gick lite fort när det väl hände det här, så jag har inte hunnit fixa till den eller fixa fram papper (tappat bort registreringsbeviset- attans!! Beställt nytt, men det kostar och tar tre dar innan man får det... hoppas nån vill ha den, annars får den gå till skroten :-( )

    Lycka till med ert bilköp- det är en djungel ;-) Och krya på foglossningarna- skit att du skulle åka på det, nu när du mår så bra annars.

    Kram från Anna i gbg....

    SvaraRadera