torsdag 4 april 2013

Besvikelser 10 i topp

Nä, jag har inte slutat blogga. Inte än. Jag har bara haft massor på jobbet sen vi kom hem från semestern, men nu har det börjat ordna upp sig lite. Ett par saker har hänt som jag inte haft ork att skriva om än, men nu har jag fått lite tid att smälta allt och kan få ut mina känslor. Det handlar om besvikelser kombinerat med människor som står en nära. Det har tyvärr varit lite av den varan på senaste..

När mina föräldrar kom för att hämta oss inför semestern (vi samåkte upp i deras bil) kommer mamma in i huset och ser lite uppriven ut. Pappa är ute med min kille och packar in bilen, men mamma gör det väldigt tydligt att hon vill prata med mig enskilt. Hon hasplar ur sig att hon "vet" men att hon hoppas jag mår bra. Missfall är vanligt tyvärr, men jag blir så ledsen för dig lilla gumman... osv. Jag har ca 1 sek på mig att fatta vad hon pratar om och står helt chockad. Tårarna börjar komma och jag vet inte vad jag ska säga. Jag får ur mig att det inte handlar om ett missfall och att vår situation inte varit vanlig. Sen minns jag mest lite fragment av samtalet. Jag får nog ur mig en del kortfattat om vad som hänt, men det är typ inte helt enkelt att sammanfatt 3 år sådär på 10 minuter. Det visar sig hur som helst att älskades mamma har berättat för henne! Jag svimmade nästan av ilska. Min mamma hade ringt henna och varit glad för barnet och att de nu ska bli mor och farföräldrar. Ett såntdär artighetssamtal. Sen hade mamma sagt att det ju hade varit så jobbigt för mig för jag hade ju varit så sjuk. (Jag var nämligen förkyld i typ 3 veckor). I det sammanhanget hade älskades mamma trott att hon pratade om missfallen och då själv börjat prata om dem. Mamma hade typ låtsats som att hon förstd, men i själva verket rullades allt upp helt felaktigt. Jag fattar inte att hon kunde anta att mamma visste, när jag specifikt sagt till henne att mamma INTE visste något och att hon därefter lovat att inget berätta. Jag känner mig så otroligt sviken. Finns inga ord. Detta var ju inte min mammas fel utan svärmors. Hon skulle aldrig antagit något sådant. Hon är ju dessutom sjuksköterska!!! Vet man inte sånt då? Fattar man inte vad ett löfte innebär? Mannen har givetvis pratat med henne om det och berättat hur det låg till och hon skäms nog en del efter det. Jag har inte pratat med henne och jag vill inte heller. Fasar lite att ses faktiskt. Vet inte hur jag kommer känna och om hon börjar ursäkta sig runt det kan jag bara inte säga att det är ok eller nåt. Det är inte ok och jag kan aldrig förmå mig att säga annat. Detta är nog ett av de största sveken i mitt liv tyvärr. Vet inte hur jag ska hantera det, det enda jag vet är att jag aldrig mer vill berätta något för henne. Jag ska bara komma över att orka se henen och prata med henne. Det hon har fått veta om oss är en extremt privat del i vårt liv. Den som berättar om det utan att den får sviker ett löfte som jag inte kan laga. Det kommer ta tid, om det går, men jag kommer aldrig mer lita på henne.


Det var den största besvikelsen, men sen är det ytterligare en liten sak. En nära vän till mig som också är en av de få som känner till vår historia skickade ett sms för några veckor sedan. De har 3 barn och hon skriver att de nu väntar nummer 4. Hon skrev också att hon skulle återkomma med dag för att ses. Sen har jag inte hört mer. Till saken hör att hon inte vet att vi faktiskt väntar barn. I hennes värld är vi fortfarande i samma situation som vi varit, och med den vetskapen tycker jag det är skitdåligt att skicka ett sånt sms. Hon vet vad det innebär, men visst, nu är vi ju ändå glada att vi väntar barn, men hon vet ju inte detta. Folk är så jävla okänsliga och idioter. OM vi inte gått här och lyckligt väntat på vår tjej hade det smset sänkt mig helt. KUnde hon inte åtmindstonde ringt och pratat med mig. Visat någon medkänsla alls? Jag vet bara att jag ALDRIG skulle gjort så! Dessutom komemr vi ju vara mammalediga tillsammans och vanligtvis hade ju det varit jätte kul, men nu känner jag inte så.

Ja, det blev ett lååångt inlägg, men det är verkligen saker jag behövt få ur mig. Man slutar ju aldrig förvånas över att folk är så jävla okänsliga, oförstående och osympatiska. Det finns massor i ens direkta närhet och det är ju jävligt störigt. Idioter!

Nu ska jag jobba lite och bli på bättre humör igen efter jag fått ur mig eländet :)
Kram

4 kommentarer:

  1. Fy fan för svärmor! Jag förstår verkligen att du är fruktansvärt besviken, det har du all rätt att vara. Det jobbigaste är ju att du måste ha kvar denna människa i ert liv, hade det varit en kompis hade jag förmodligen aldrig hört av mig igen.
    Det låter som att du har en klok strategi att låta bli att ha kontakt med henne just nu. Man kan ju hoppas att hon skäms och att hon själv förmår sig att visa detta för dig och ödmjukast be om förlåtelse. Vill du att din man ska uppmana henne att skriva ett brev med en förklaring på varför hon agerat som hon gjort?

    Jag har inte berättat något för min mamma och givetvis inget för svärföräldrarna heller. Hans mamma hade inte klarat av att hålla tyst och hela vårt privatliv hade varit uppe för diskussion i hela byn. Vilken mardröm!!

    Det är egentligen hemskt att allt som avviker från normen "det blev barn på första försöket" är så skambelagt egentligen, men vafan ska man göra...

    SvaraRadera
  2. Visst är det förfärligt? Att hon bara hoppade på samtalet sådär och pladdrade på... känns ju nästan som att hon sket i vilket och inte ens funderade på vad min mamma egentligen pratade om. Jag har varit så arg att jag inte ens kunnat skriva om det förräns nu.

    När vi ses kan jag tänka mig två scenarion. Ett att hon låtsas som inget alls och två att hon tar upp det men fäller nån kommentar i stil med "det var kanske lika bra hon fick veta..". Båda de två hade varit kassa. Det finns en anledning till avrför vi INTE berättat för min mamma och det är aldrig lika bra att någon tar ett sådant beslut istället för att vi själva väljer. En sån kommentar kan jag inte låta passera. Min mamma är väldigt snackig så nu vet jag inte alls om detta kan få stanna hos oss eller om hon kommer pladdra... Av allt elände så kunde man väl i alla fall fått välja detta själv? Som du säger... enkelt om det varit en vän för då hade man slopat denne. Lite svårare med svärmor, men det ska bli intressant att se hur hon väljer att hantera det!

    Ha det fint!
    /C

    SvaraRadera
  3. Fy vad ledsen och besviken du måste vara. Att svika ett så stort förtroende utan att ens reflektera över det, så bär man sig bara inte åt. Blir lite arg å dina vägnar. Drygt att det dessutom är någon som ni måste ha kvar i ert liv. Jag hoppas verkligen att hon förstår hur illa hon har betett sig och ber ordentligt om ursäkt. Vilket iofs inte gör det mer ok, men ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen... vi pratade dessutom i telefon igår eftersom jag fyllde år häromdagen. Hon sa inte ett pip om det så jag vet ju inte hur hon tänker om det. Hon är verkligen en "huvudet i sanden" människa så jag gissar att vi aldrig får veta hur hon egentligen känner såhär i efterhand.

      Ha det bra!

      Radera