måndag 19 december 2011

Lite irriterande

Ja, bloggandet i all ära men det kan ju skapa lite irritation också. Jag tänkte inte berätta vilken blogg jag menar eller vilket inlägg på denna blogg jag syftar till eftersom det är helt ointressant men jag kan bli lite irriterad ibland. Människor alltså... Jag tycker inte att man kan säga att sjukvården ALLTID gör rätt eller gör bra och då är jag verkligen ingen rättshaverist på något vis, men jag tycker att man måste inse att de som jobbar inom vården bara är människor och INTE NÅGOT ANNAT. Dvs, de kan också vara dåliga på vissa saker, bedömningar eller helt enkelt ha dåliga dagar och göra fel ibland. De människorna inom vården skulle jag inte säga är annat än ett snitt av människan. Anledningen till att jag anser att man inte kan säga att de är små gudar på denna jord är att jag råkar ha flera läkare i min släkt och jag vet hur de är och hur de har det. De gör också fel ibland, trot eller ej! Alla inom vården är inte helt fantastiska med folk eller vandrande mirakel i sig. Sen finns det underbara eldsjälar inom vården och läkaryrket men det tror jag man kan hitta på försäkringskassan också!

Man kan absolut vara nöjd med den vård som ges men man kan och bör om det är så, vara missnöjd med den! Det är viktigt för att vårt sammhälle ska fungera att man inte ser det naivt och blåögt och därmed anser att all vård man får är underbart bra. OM den är dålig ska man reagera och kräva mer!!!! DET tycker jag är viktigt! Vården är inte alltid 100% och har genom alla tider drabbat folk på ett negativt sätt också och om man inte förstår detta så har man en mycket liten bild av helheten som vården är en del av. Det är alltid konstigt att glorifiera en hel yrkeskår eller en hel grupp människor. För mig är detta lika fel som att dra alla över en kam inom något negativt, så som att säga att alla kvinnor kör dåligt bil.

Viktigt viktigt... alla som har synpunkter om vården gnäller inte utan gör rätt i att kräva något mer! Detta vill tom de allra flesta läkare att man gör och den dagen vi kan dra en hel yrkeskår över en kam och säga att den som helhet är perfekt... ja, då tycker jag att vi misslyckats som människor och tänkande, bedömande och självständiga varelser! Det är farligt att sluta tänka, så "gnäll" på ni som anser att ni fått en felbehandling eller felbedömning, det visar bara att ni tänker och på så vis gör samhället en tjänst!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar