onsdag 5 september 2012

Igår

Vilken konstig sak som hände igår... Min mobil ringde från ett nummer som jag inte hade inlagt. Det visade sig vara en rekryterare som hade fått in ett jobb och ett tips om mitt namn. Det visade sig vara ett jobb som jag blev erbjuden för 4 år sen och tackade nej till. Nu sökte dom på den tjänsten igen och ville kolla med mig. Shit vilket smicker :) Det är ett större läkemedelsföretag och det handlar lite om det jag gör idag fast inom den privata sektorn. Skillnaden denna gången från när jag tackade nej är att jag nu har den erfarenheten jag kände att jag då saknade. Då var tjänsten helt ny vilket innebar en tuff uppstart och jag var helt enkelt inte redo. Efter att jag då tackat nej ringde deras nordenchef och undrade vad jag ville ha för att ändra mig. Hur mycket lön eller andra bonusar de kunde köpa mig för. Trots detta tackade jag faktiskt nej (kanske var jag korkad, men jag tackade nej till 13000 lönehöjning i månaden...) Sen dess har jag funderat ibland om jag verkligen tog rätt beslut. Nu söker de mig igen och nu kanske jag är redo... jag har ju iofs inte fått det än så jag vet ju inte hur det blir, men jag kanske ska se om jag får det. De verkade verkligen vilja ha mig sist om man säger så. Dessutom är jag trött på den offentliga sektorn och jag vill ju inte fastna här precis. Sen tänker jag ju på våra barnförsök, men jag vill ju inte att det ska stoppa mig. Missfall måste jag ju hantera här eller där, det får kvitta. Jag måste kunna ta en sådan här chans. Om vi nu aldrig skulle få några barn kommer jag ju ångra mig till dödagar att jag inte hoppade på tåget. Sen kunde det ju bli så att jag blir gravid och får behålla barnet redan första jobbmånaden, men då är ju det deras problem. Jag ska INTE falla i nån jävla kvinnogrop bara för barngrejen!!!! VÄGRAR! De måste ju fatta att sånt kan hända när de vet min ålder och att vi inte har barn. En kille som skulle riskera att bli gravid (om det var möjligt) skulle nappa på en sekund! Det är väl mest vi tjejer som har nåt samvete vi slåss med när det gäller karriären.

Vad tycker ni? Är det en dålig ide att ta någon sådan chans? Hur hade ni gjort? Kanske kunde jag ta tjänsteledigt från mitt jobb för att vara på den säkra sidan. Tror nog min chef skulle gå med på det om jag frågade.

Kram

7 kommentarer:

  1. Ta chansen! Om du vill byta jobb. Du måste ju kunna göra det bästa av nuet också. Fall inte i kvinnofällan nej! Och vad kul att de ff vill ha dig. Kram /första gången jag kommenterar tror jag!

    SvaraRadera
  2. Klart du ska ta det! Vilket erbjudande! Och blir du gravid så tror jag ändå att det dåliga samvetet gentemot arbetsgivaren kommer att fullkomligt försvinna i jämförelse med lyckokänslorna!

    SvaraRadera
  3. Ta chansen! Du kommer ångra dig annars... och det här med barn är en naturlig del av livet, det vet dom och dom har inte med att göra ifall du skaffar barn nu eller sen.

    Har du sett artiklarna förresten, som varit i sommar om att kvinnor som lätt blir med barn ofta får fler missfall? Att det fanns ett samband, dvs dom som hade lätt för att bli gravida tog emot alla ägg även dom som inte var livsdugliga och därmed tyvärr fick missfall senare, medan kvinnor som inte lika lätt blev gravida inte hade lika höga odds för att "dåliga" ägg skulle fastna. Studierna visade att det förr eller senare fastnar fina ägg på lättgravida också, så även om man får många missfall, behöver det inte betyda att man inte får ett levande barn till slut :-) Nu vet vi ju inte exakt av vilken anledning du får missfall, men det ger ju iallafall hopp om att nästa ägg kanske är ett fin-fint som vill stanna :-)Hoppas på det iallafall :-)

    En annan fråga, det hör ju inte till din blogg alls egentligen, men då jag själv var på väg till Zanzibar förra året, men fick ställa in- kan du inte berätta lite om resan? Bara lite hur det var och vad ni upplevde? Skulle vara så kul att få en rapport från nån som verkligen varit där :-)

    Kram från Anna i gbg....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Jag hörde om den studien. Min syrra tipsade mig när vi kom hem. För det första är det bra att det äntligen gjorts en studie. Tycker det verkar vara ett område som ingen vill forska i, och för det andra det där med överfertil skulle jag kunna passa in på. Det enda vettiga som kom ur läkaren på RMC när vi var där var just att jag nog var överfertil. Hon grundade inte det på något speciellt, men så sa hon. Min mamma fick barn sent i livet (första barnet när hon var 37) och ibland tror jag att det kanske "räddade" henne från missfall. Jag inbillar mig att hennes fertilitet då hade sjunkit lite och att det kanske var nödvändigt för att det skulle bli något. Jag försöker tänka att det kommer gå en dag, det är bara att hålla ut.

      Zanzibar... Jo, det var en underbar ö. Vi var glada att vara där och vila upp oss efter den hektiska safariveckan i Tanzania, för det behövdes verkligen. Det är inte lika fattigt där som på fastlandet vilket kändes skönt. Det var lite jobbigt med all fattigdom hos folket första veckan. Zanzibar var lättare och gladare. Vi var ute och snorklade och seglade en heldag och det var ju helt magiskt vackert. Det finns en hel del man kan göra om man inte bara ska vila upp sig. Stonetown är nog lite häftigt (deras största stad) och prison island är fint (där finns de stora landsköldpaddorna). Maten är fantastisk! Grillad fisk, hummer och andra skaldjur dagarna i ända. Om man åker dit är det nog en god ide att välja något lite lyxigare hotell, för det är ju inte samma standard som hemma. Vi bodde lyxigt i deras mått, men det hade kanske inte varit lika lyxigt i svenska mått, så det kan man tänka på. Nord östra sidan har bäst stränder så där kan man ju titta efter hotell! Det man också bör veta är att 95% är muslimer så om man ska ut och röra sig på gator och torg kan man lämna de kortaste shortsen hemma. Kände aldrig att det var ett problem, men lite får man nog ändå tänka på det för det var mer täckta kvinnor än jag tänkt mig. Trevligt och hjälpsamt folk, mycket låg brottslighet så det kändes säkert att röra sig. Annars kan man väl mest beskriva det som ett paradis så vackert det var. Du vet alla de bilderna man ser när man undrar vart det är taget? Jo, det är ju typ där :)

      Hoppas ni kommer iväg en dag! Det går tydligen direkt flyg från Milano som kan vara smidigt så man slipper så många byten som vi hade. Vi bokade vårt med en byrå som heter afrika safari och vi var mycket nöjda med allt de fixat! Det flöt på toppen! Vi reste dit på deras vinter och det var helt lagom temp. Typ 25-27 på dagen, 20 på natten och 20 i vattnet. Deras sommar är nog mer 40-gradig så det är ju varmt, och sen har de en regnperiod under mars-maj som man ska akta sig för.

      Detta blev ju långt, men fråga bara om du undrar något speciellt! Jag är i alla fall jätte glad att vi kom dit :)

      Ha det bäst!
      Kram

      Radera
    2. Vilken härlig upplevelse det verkar... jag blir riktigt avis och den där längtan att göra ett nytt försök gror redan ;-) Jag hade kontakt med ett företag som hette Kenza Tours och då skulle vi ha åkt via Stockholm till Nairobi och vidare till Zanzibar sen då... antar att det fortfarande är den rutten som gäller via dom. Jag fick ett gott intryck av dom och läste bra omdömen, men jag ska ta med mig ditt tips på byrå också. Vi skulle ha bott på ett hotell som heter Langi Langi och som hade en restaurang med gott rykte på ön (av rekommendationer från nätet iallafall). Var nog inte det lyxigaste hotellet, men det såg mysigt ut på bilderna, men jag ska ta med mig ditt tips om "lyxhotell" just för att man är lite bekväm som svensk- hihi... bra att få lite tips från någon som varit där och inte bara läsa spridda recessioner på nätet, alla är ju så olika och tycker så olika...

      Anna i gbg....

      Radera
  4. Vad kul! Låt inte bebisvekstan hindra dig. Blir du gravid på nytt jobb kommer du vara så glad att ni skall bli föräldrar att problemen på jobbet blir helt sekundära. Och då är det inte ditt problem utan bara arbetsgivarens. för dig kommer du bara vara lycklig ändå! Kör på om jobbet verkar kul!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Välkommen till Lisa och tack alla för peppen :) Ett gäng smarta kvinnor som tänker lika, härligt med er på bloggen!

    Jag har vänt och vridit på jobbtanken och ja, jag tar det om jag får det. Känns bra att inte låta sig hindras av de problemen vi har. Det får ju inte genomsyra hela vardagen helt enkelt.

    Kram till er och jag hoppas er torsdag blir fin!

    SvaraRadera