fredag 16 november 2012

Det här med IVF

Jaha, det är såhär det känns. IVF alltså. Måste säga att jag trodde det skulle vara "värre" och påverka mig mycket mer.

Var på besök hos läkaren idag och han hittade 10 äggblåsor som alla var ca 1,5 stora. Slemhinnan var ca 1 cm och allt så jätte bra ut. Det blir äggplock redan på onsdag och återföring på fredag. Om en vecka alltså.

Två saker. Det ena är att detta har varit helt ok. Jag har inte varit så särskilt påverkad av behandlingen. Klart humöret svajat liiite, men inte alls som jag vart förberedd på och inte i närheten som efter mina missfall. Ganska lugnt faktiskt. Tycker också det känns som att behandlingstiden gått fort och det är redan nära äggplock! Trodde liksom att det inte skulle finnas ett enda ägg i och med att jag inte riktigt känt av behandlingen, men det fanns där och det såg bra ut. Doktorn menade att allt mellan 6 och 12 ägg är bra och jag hade 10 så det tycker jag ser lovande ut. Man kanske tom kan få något till frysen, who knows. Det känns bra med andra ord.

Det andra är att jag nu är helt utom mig när jag funderar på vad fan som är fel???? Det är alltså inte:

Min livmoders form
Älskades spermier
Mina ägg
Mina hormoner (i och med att slemhinnan utvecklas normalt)
Inte endometrios
Inte PCO
Ingen kromosomavvikelse på mig
Ingen kromosomavvikelse på älskade
Inget fel på sköldkörteln
Inga virus
Inget annat som framkommit i utredningen (standard saker)

Vad kan då återstå? Vet någon något som kan återstå och vara galet? Det är nästan lite retligt att allt ser så jävla bra ut. Hade varit skönt på sätt och vis att hitta vart det felar. Med mina 5 missfall är jag ganska säker på att det är något! Klart jag är glad att allt ser ok ut, men det hade varit lättare att hantera på ett vis om man bara visste. Fixa problemet liksom.

Kommer ni på något jag inte än är utredd för så hojta gärna! Tar tacksamt emot tips jag kan ta med mig till doktorn.

Trevlig helg!
Kram






8 kommentarer:

  1. Har du tagit koagulationsprover för att se hur tjock blodet är och så vidare. Det är ju dessa faktorer jag har och därför tar både trombyl och Framgmin.

    10 äggblåsor är bra. Nu ska jag inte vara negativ men alla blåsor kanske inte innehåller ägg. Tyvärr.

    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jo, koagulationsprover är tagna av RMC. Enligt dessa var jag APC-resistent vilket gjorde att RMC skrev ut både fragmin och trombyl. Dock är det så att APC inte betyder att man har koagulationsproblematik om man bara har detta via EN gen och inte TVÅ. Jag har endast från en gen vilket i stort sett inte innebär ökad kuagulationsproblematik. Det innebär endast den minsta formen av ökad risk vilket (enligt min nya läkare) inte bör medicineras. Medicinering kan istället leda till motsatt effekt och göra att en ofarlig liiiiten blödning blir till stor och fostret dör. 30% av befolkningen har APC-resistens och vet inte ens om det under sin livstid. Pga detta tror jag att läkaren inte kommer rekommendera medicinering i detta försöket. Min syster är läkare och säger samma som honom så jag kör på det. Bära eller brista.

    Äggblåsorna.... ja, vi får se vad de innehåller. Jag tänker hoppas tills det visar sig annat... har inte mer att hoppas på så jag håller hårt i detta.

    Trevlig helg och tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  3. Vi "pratade" ju tidigare i höstas om den nya studien om att kvinnor som är väldigt fertila också ofta får fler missfall, då "dåliga" ägg befruktas lika lätt som bra typ... om den teorin stämmer och du haft den ofantliga oturen att "dåliga ägg" blivit befruktade varje gång, så borde det väl vara undanröjt nu? För när man gör IVF är det väl bara ägg av toppkvalitet som sätts tillbaks eller? Hoppas nästan det är så, så du nu får ett ägg som stannar :-)

    Håller tummarna för detta nya grepp som ni ger er in på nu ska lyckas!!

    Anna i gbg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack :) Det är just så vi hoppas för hela slanten just nu! Läkaren sa faktiskt att otur absolut inte var uteslutet trots fler missfall än 3 stycken. Med IVF kontrollerar man ju ägg, spermie, delning osv så OM det nu är så så kanske detta kan gå... Fan, tummar alltså!
      Trevligt helg Anna! Kram

      Radera
  4. Jag håller med ovanstående, har läst ett par artiklar om att man kan vara överfertil och därför blir det många missfall. Som hen skriver så är det ju bara embryon av bra kvalitet som sätts tillbaka, så jag hoppas hoppas hoppas att det ska vara just detta som är "felet" och att liten stannar i magen den här gången. Håller alla mina tummar och tår! Kram på er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för pepp :) Tages sååå tacksamt emot eftersom vi verkligen håller hårt i hoppet om att det du skriver är sant och att vi har något att fästa oss vid där. På onsdag är det äggplock så det är ju första "hindret" sen rullar det på. Tänk om IVF kunde fungera för oss och att det är botemedlet för min eventuella överfertilitet..... tank om. My god så nice :)
      Kram!

      Radera
  5. Immunförsvaret? Läste en engelsk text om att glutenintolerans är ett tecken på problem med immunförsvaret och därmed skulle vara en infertilitetsindikator. Finns mycket teorier "där ute". På oss råkade det bli en sån där slump att vi båda faktiskt har problem med både gluten och laktos men det kan lika gärna vara det att man vill hitta felen och drar en massa slutsatser pga av det. LYCKA TILL. /Andrea

    SvaraRadera
  6. Hej Andrea! Tack för tipset, men ingen av oss har problem med gluten eller laktos. Annars kunde det kanske varit något att titta på, men som du säger, det finns så himla mycket ideer där ute, men aldrig riktigt bra svar :) Ha det fint!

    SvaraRadera