torsdag 24 november 2011

Samtal...

...från helvetet!

Alltså jag tycker min läkare från RMC är helt dum i huvudet! Jag är så arg att jag knappt kan skriva om det, grrrr.

Hon ringde och det var ju bra, jag hälsade och hon va tyst. ALLT som skulle sägas fick jag dra i. Hon hjälpte inte till för ett jävla öre.

Utdrag ur samtalet från helvetet:
Läkaren: "Jaha, du vill veta ditt TSH värde, det är 0,94"
Jag: "Vad bra, det låter som jag hoppats"
Läkaren: "Jag är ju läkare, tror du inte jag kan läsa av testerna bättre än du?"
Jag: "Jo, jag bara vill få en överblick och koll på mina värden"
Läkaren: "Sånna som du, som försöker ta över på det viset, brukar vara så uppstressade att de därför inte kan få några barn"

Tack för den kärringjävel! Hon är ju fan inte klok! Jag är inte stressat för i helvete bara jävligt förbannad!

SHIT alltså!!!! Får en läkare ens lov att säga på det viset??? Detta var bara ETT exempel. Hennes ton pågick hela samtalet... tårarna brann som eld under locket :'(

I övrigt så menar hon att vi måste vänta ett helt barnlöst år efter sista missfallet. Tiden som det var på dessa missfall räknar hon alltså inte in ens vilket gör ont i mitt hjärta. I min värld har jag väntat i ett barnlöst år NU men hon kommer inte prata mer med mig förrän till sommaren enligt henne själv.

Det enda hon sa som jag faktiskt inte visste som var aningens konstruktivt i detta samtal var om min lilla lilla blödning som jag får veckan innan mens. Denna menade hon betydde att något i min ägglossning hade rubbats från alla missfallen. Hon menade att det hade att göra med något hormon vid ägglossningen som inte är som det ska. Detta hade hon sett hos många patienter som haft flera missfall och det brukar rätta till sig med tiden och när det har rättat till sig trodde hon att min kropp var helt läkt och redo för att bli gravid igen. Den lilla lilla blödningen har minskat fram till denna mensen då jag knappt märkte den så jag hoppas att det är återställt i kroppen snart. Dock menade hon att det inte var omöjligt att bli gravid trots denna rubbning för hon hade haft patienter som lyckats ändå. Känner någon igen detta? Kanske kan det stämma men jag har aldrig hört talas om det förr.

Sammanfattningen är att jag och älskade kom fram till att vi måste vänta tills mina journaler kommer (hon påstod att hon skickat dom men hon skulle kolla...) och då göra en utredning hos en privat klinik för att se om de kommer fram till exakt samma sak. Gör dom det kontaktar vi landstinget igen i juni (MEN INTE KÄRRINGEN utan vi ska ha en annan läkare). Kommer de fram till att något annat är galet så kör vi på med den privata kliniken.

Nu ska jag dricka lite vatten och försöka släppa detta samtal från helvetet.

Ps: Ett utdrag till ur samtalet:
Läkaren: "Jag önskar jag hade ett piller jag kunde ge dig så du kunde släppa detta och slappna av"
Jag: "Jag önskar jag kunde prata med dig utan att du är så fördömande mot mig" :'(

Vissa ska helt enkelt INTE jobba med människor!

Kram




6 kommentarer:

  1. Vilken jävla läkare!!
    Tycker helt klart att ni ska kontakta en privat klinik. Visst det kostar pengar, men den där läkaren verkar ju vrickad!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det sjukt! Kan inte fatta att hon sa de saker hon sa. Oavsett om det blir några barn eller ej så vill jag aldrig mer prata med den människan. Tycker annars jag är bra på att ställa frågor, håller mig lugn och sansad och är bra med människor så detta är inget jag "brukar" råka ut för. Jag är verkligen ingen hysterisk eller extremt krävande människa så det chockade mig som bara den.

    Det blir garanterat privat efter detta. ALDRIG mer denna läkare!

    Tack för din kommentar, då är det inte jag som är tokig utan man säger helt enkelt inte sånna saker som hon gjorde!

    Hoppas ni får en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nej, så ska inte en läkare bemöta en patient!

    Skriv ner det hon sa och gå vidare med det här. Om inte nu, så senare. Vi råkade ut för ganska mycket krångel under våra IVF-behandlingar och ett sätt för mig att bearbeta det var att skriva ett långt brev till enhetschefen. Vi fick då komma på ett extra samtal där han svarade på frågorna vi hade i brevet och bad om ursäkt för de fel de gjort. Det gav oss visserligen inte fler behandlingar, men ändå en känsla av upprättelse. Det kan visserligen vara så att läkaren du pratade med hade en dålig dag och att detta var en engångshändelse, men skriv ner det i alla fall och fundera över om ni ska gå vidare med detta. Om ni inte gör det nu, så har du det i alla fall nedskrivet om det upprepas och då kan ni föra de vidare senare.

    Jag tror inte att privata läkare alltid är bättre, så låt inte denna läkare göra så att ni spenderar en massa pengar på något som landstinget kan hjälpa er med (fast summan kanske är densamma när det handlar om missfallsutredningar?).

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Nelle,

    Vi pratade om det hemma igår och vi ska skriva till deras verksamhetsansvarige och förklara hur det kändes, men det är sant att man behöver lite tid så man orkar och kan samla sig. Vet inte om man kan kräva en annan läkare men jag misstänker att det inte går :( På landstinget får man nog ta den man får skulle jag misstänka vilket jag iofs förstår, men jag kände mig så oerhört nertrampad av henne igår. Vi gör nog utredningen hos en privat som ändå inte kostar massor och sen ser vi. Hittar de nyheter i våra tester så får vi utvärdera det men jag vill egentligen få valuta för skattepengarna och stanna hos landstingen för hjälp. Det blev bara för mycket med henne igår.

    Tack för stödet i detta! Det är sannerligen inte enkelt att ta från en person som är där för att hjälpa en... trodde jag...

    Trevlig helg Nelle!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att vi ska tänka att vi faktiskt gör vården en tjänst genom att "utvärdera" hur vi upplever det när vi blir bemötta av dem. Jag försöker intala mig att det är bra för dem att veta vad patienterna tycker så att de kan förändra sig. Det gäller iofs i andra riktningen också, jag försöker tänka på att berätta för sjuksköterskor och läkare som varit tillmötesgående att jag uppskattat det.

    Det som jag kommer att skriva nu har du säkert hört hundra gånger tidigare, men jag gör det ändå. Två av mina kompisar fick tre missfall under ett år, nu har de två barn var. Hoppas att ni kommer att få en liknande historia. (Men jag kan tänka mig att missfallen har varit svinjobbiga, vill inte på något sätt förminska det..., bara så du vet.)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det har du rätt i. Det handlar om att ge sjukvården feedback och inget annat. Men visst är det förvånande när just sjukvården misslyckas i sitt bemötande till människor. Det är ändå något de gör hela dagarna så de borde kunna lite mer om det än den "vanliga människan". Jag kommer att skriva till deras verksamhetsansvarige och ge feedback på hur jag upplevde samtalet med min läkare så hoppas jag de tar emot det på rätt sätt.

    Tack så mycket för din kommentar. Ja, jag har hört andras solskenshistorier men de värmer verkligen så de tar jag jätte gärna emot och hoppas att det blir så för oss med. När kommentarer kommer från en människa som har förståelse är det underbart. Det är först när någon helt utan samma upplevelser säger nåt i stil med "det löser sig, slappna av bara" som man blir tokig, aldrig annars! Vill inte att någon ska behöva gå på äggskal runt mig.

    Tack igen :)
    Kram

    SvaraRadera