tisdag 31 januari 2012

Vetenskapen

Kollade på vetenskapens värld igår. Det handlade om alla detaljer i kroppen när ett barn blir till. Spermierna och äggen och hur allt har sin gång. Det konstaterades att det är ganska fantastiskt att det någonsin blir ett barn överhuvudtaget med tanke på hur mycket som måste stämma vid samma tidpunkter, tajming alltså. Jag satt ju såklart med tårar i ögonen och vi tittade i tystnad. Självklart skulle de ha in en galen amerikan som fått ett barn om året de senaste 20 åren men sånt får man ju bortse från. I övrigt var det intressant och någonstans undrade jag ju vart i gången våra försök går fel. Vi har ju varit gravida och fått missfall så spermier och ägg finns ju. Det måste vara fel någonstans från slemhinnan (när ägget ska fästa) och framåt, typ celldelningen eller något liknande. Kan ju också vara så att något är fel på ägg och spermier vilket gör att de inte fungerar som de ska även om de finns på plats i oss och hittar till varandra. Hoppas läkarbesöket i feb kan ge något svar här.

Någonstans hoppas jag bara nu att det ska gå bättre. Kanske är cykeln ok nu och kroppen läkt efter senaste missfallet. Det är ju otroligt skrämmande det också eftersom jag är beredd på fler missfall men vad fan ska man göra? Man måste ju önska sig en lyckad graviditet och för mig kan det sluta i fler missfall men det får jag försöka hantera. Jag/vi måste komma framåt nu och inte stöta på fler problem. Nu kör vi (ikväll, hehe :)

Kram!

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Har själv haft 5 ma/missfall under 2 år och vet hur fruktansvärt jobbigt det är. Man blir helt knäckt psykiskt och behöver verkligen råd och hjälp av en gyn som tar en på allvar. Hoppas det är det ni är på väg till nu! Slösa inte tid på empatistörda läkare som den du träffade med mellanblödningarna!
    Usch blir så irriterad när jag läser om sånt, har själv träffat en hel del knäppa gynekologer genom den här tiden, fått råd att äta p-piller och sluta fundera så mycket osv, men verkar nu ha landat hos en gynekolog nu som är beredd att hjälpa en. Om jag blir gravid igen ska jag testa prednisolon och fragmin enligt hennes ordination och framför allt lyssnade hon på mig, så skönt!

    Har själv problem med mellanblödningar, testade nån medicin som hette primolut nor (något sådant iallafall?) som återställde balansen tror jag för blev gravid igen efter det. Slutade dock dåligt det med.. Nu när jag försöker bli gravid igen efter senaste skrapningen och ma:t har mina mellanblödningar dock kommit tillbaks. Irriterande.

    Hoppas det blir familj snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sussi,
      Tack för din kommentar! Det har verkligen varit en pärs detta med läkarbemötandet och jag har varit så besviken och ledsen pga detta. Skönt att ni nu träffat en bra läkare! Blev så nyfiken när du sa att er läkare var beredd att skriva ut prednisolon. Det är nämligen inte så vanligt att de gör det så det ska du vara glad för skulle jag tro! Var i landet är detta? Är ju själv i skånetrakten och har funderat massor på prednisolon... ska kolla med min läkare om detta i feb tänkte jag. Googlade också på primolut som verkar hjälpa många med kluriga cykler så den har jag också på min lista och ska fråga läkaren om. Stort tack för dina tips! Ska själv också börja med Borago. Receptfritt på naturapotek som många upplever som hjälp.

      Tack än en gång och ha det fint!
      Massor med lycka till!!!!! Kram

      Radera
  2. En kollega till mig fick ett antal missfall innan de upptäckte ett genetiskt fel (som tydligen var ganska svårt att upptäcka). Om hon fått en dotter skulle problemet antagligen ärvas av henne. Men nu har hos två friska pojkar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Det finns så många kluriga saker som kan vara anledningen till barnlöshet så en bra utredning är a och o. Hur kom din kollega till rätta med problemet tro? Härligt att det gick bra sen :)

      /C

      Radera
  3. Hej! Ja, jag prövade först progestron och trombyl hos vanliga gyn, trombylet verkar ha gjort så jag gick lite längre, då fick jag ma i vecka 15, men sen andra gången på trombyl blev det ma tidigt så vem vet.
    Det var först när jag fick remiss till en gynekolog med lite extra inriktning på missfall som jag fick chansen att pröva prednisolon. Men den bakomliggande orsaken till prednisolon är att jag dels fick havandeskapsförgiftning när jag var gravid första gången. Har alltså ett levande barn sen tidigare och det är först när vi försöker få ett syskon som problemen med missfallen började.
    Havandeskapsförgiftning kan typ ställa till det sen i kroppen att kroppen liksom inte är så vänligt inställd till graviditet igen? Haha, förklarar lite dåligt men har läst något om det.

    Efter förlossningen fick jag också en inflammation i min sköldkörtel, alltså en immunologisk sjukdom som kan hänga ihop med att få missfall. En inflammation i sköldkörteln efter en graviditet kan läka ut men i mitt fall gjorde det inte det och jag äter sedan dess levaxin varje dag, på mina sköldkörtelprover visar det att jag har lite förhöjda tpo antikroppar, typ att min kropp attackerar mina celler. Så tror det kan vara så att kroppen har högt immunförsvar och är lite knäpp så är jätte glad över att jag fått testa den medicinen. Dock så drabbades hypokondriska jag av bieffekter som hjärklappning, fruktansvärd huvudvärk och tryck bakom ögonen så har sänkt dosen prednisolon, men tänket höja ifall att jag blir gravid. (låter kanske inte som så hemska bieffekter men huvudvärken var verkligen sjuk och jag kunde knappt kolla på tv så blev jag rädd att det var symtom på någon värre bieffekt.) Jag bor i stockhholm, men har även läst att ivfkliniken i falun använder sig av prednisolon.
    Om man läser på familjeliv verkar prednisolon komma mer och mer som ett allternativ hos flera doktorer, men många menar på att det är alldels för allvarliga bieffekter så det gäller att träffa rätt doktor och vad man själv vill testa liksom.
    Jag kan definitivt inte läsa om bieffekter för då blir jag jätte rädd för att äta den, men om man läser bland ivf bloggar och sådant är det flera som äter den utan problem.

    Ja, skriv ner en rejäl lista och läs på om behandlingarna som finns till mötet med doktorn så hoppas vi den nya är öppensinnig och beredd på att hjälpa till =)

    SvaraRadera
  4. Tack snälla Sussi!!! Jag har skrivit ner det jag vill dryfta med doktorn i hopp att hon ska tycke att jag vet vad det handlar om och verkligen försöka hjälpa oss lösa problemen. Jag tar tacksamt emot alla tips som du kan komma på skulle som du själv varit med om i sammanhanget. Primolut var nytt för mig och när jag läser om det så skulle ju detta kunna hjälpa mot mellanblödningen jag får varje månad. Jag har stort hopp till denna nya läkaren eftersom det inte riktigt varit någon höjdare hos den andra jag gått till. Håller med dig, det är ju för jävligt när man inte blir sedd eller behandlad på rätt sätt...

    Stort lycka till till er!!! Nu är vi ju många som hoppas på 2012 så med den gemensamma styrkan så skulle detta året bara vååååga svika oss ;)

    Kram

    SvaraRadera